Afaceri mari și miciHrana pe secțiuni

Auchan aduce în România conceptul self-checkout, casa fără casier, cu „îmbunătățiri” care mai mult încurcă

Hipermarketurile din România urmează modelul celor din Occident, unde pentru scurtarea perioadei de stat la coadă, au apărut în urmă cu ceva timp în urma casele de marcat la care vă scanați singuri produsele pe care le-ați cumpărat, plătiți contravaloare lor și plecați acasă liniștiți.

Primii care urmează să implementeze același sistem sunt cei de la Auchan România, care au ales magazinul Auchan Titan pentru a experimenta acest sistem de plată, care a fost adaptat specificului românesc.

În loc să ajute mai mult încurcă

Dacă în țările vestice sistemul de plată a cumpărăturilor fără casier chiar funcționează, în România varianta experimentală a acestui sistem are casier iar clienții trebuie să treacă cu produsele prin mai multe locuri, pentru ca în final să ajungă cu cumpărăturile efectuate acasă.

Într-o variantă simplificată, sistemul arată cam așa, cumpărătorul trebuie să ia un bon din zona A, să-l scaneze în zona B, de unde ia un alt bon pe care îl scanează în zona C. Lucrurile se complică și mai mult, în cazul în care, din greșeală, ați pierdut unul din bonuri.

Tot casierul scanează produsele

Dacă în supermarketurile din Marea Britanie, Italia sau Germania clienţii îşi scanează singuri produsele la un automat special, unde le şi plătesc, în România clienţii stau întâi la coadă la casă. Casierul le scanează produsele ca şi până acum doar că în loc să le încaseze banii, le oferă clienţilor un bon pe care aceştia trebuie să îl achite la automat.

800px-IKEA_College_Park_self_checkout

Apoi automatul le oferă oamenilor un alt bon pe care trebuie să îl scaneze pentru a ieşi din zona unde sunt montate bornele de plată. Dacă se întâmplă să pierdeți unul dintre bonurile pe care le primiți este posibil ca întreg circuitul să fie dat peste cap. Având în vedere tot acest circuit pe care clientul trebuie să-l parcurgă este posibil ca perioada de timp petrecută cu scanarea produselor și a bonurilor să aibă efectul invers, adică clientul petrece mult mai mult timp decât în sistemul clasic de plată.

Sistemul vine după o serie de campanii eșuate

Timpul pe care clienții îl pierd la cozile de la casa de marcat poate ajunge, în zilele aglomerate și la 20-30 minute. În acest sens hipermarket-urile au avut o serie de campanii prin care își recompensau financiar, clienții răbdători, care își petreceau mai mult de 5 minute la casa de marcat. Totuși nu sunt puține vocile care susțin faptul că acest sistem de recompensă nu prea funcționa.

Ulterior un alt supermarket promitea deschiderea unei noi case de marcat, dacă rândul depășea o anumită linie. Și această campania nu a avut efectul scontat, întrucât în zilele aglomerate supermarketul nu dispune de suficient personal pentru a deschide o nouă casă de marcat de fiecare dată când se depășește limita.

Rămâne de văzut dacă conceptul self-checkout va funcționa și în România exact așa cum se întâmplă în țări precum: Germania, Marea Britanie sau Italia, pentru că în prezent sistemul implementat la Auchan Titan nu atinge nici pe departe modelul vestic.

foto: wikipedia.org

Comentariile sunt închise.