Tradițional

VRÂNCIOAIA: Povestea micului producător care a reușit să intre în hipermarketuri

Borcane dulceata si zacusca Vrancioaia

Vrâncioaia, producător de dulceață și zacuscă din județul Neamț, se poate lăuda cu un număr impresionant de 12 produse atestate tradițional. Lungu Valentina, cea care se află în spatele afacerii, a declarat pentru Super-Hrana.ro că a ajuns la aceste rezultate în timp, după mulți ani de muncă.

“Afacerea a început în 2011 într-o formă juridică, adică când am înființat societatea, și cu 2 ani de zile înainte într-o formă pe persoană fizică, am făcut un test. Business-ul pe care îl aveam înainte nu numai că nu era de actualitate, ci aproape ne ruinase și a trebuit să fac ceva. Atunci m-am apucat de gătit, eu fiind o gurmandă și o bucătăreasă bună, după cum vorbește lumea. La ce munci ne-am înhămat dacă nu ar fi fost biciul ăla de la spate, dacă nu am fi fost constrânși de situație, nu știu dacă am fi trecut hopurile alea de început”, a povestit cea care a pus bazele afacerii.

Valentina Lungu este de părere că atunci când pornești la drum cu o afacere trebuie să ții cont de faptul că rezultatele le vei culege în timp, în ani de muncă: “Momentan producem 22 de produse, dintre care 12 atestate și 10 neatestate. Avem în intenție să mai scoatem și altele pe piață pentru că cerere există. Nu a fost forță, nu a fost putere pentru că din păcate de unii singuri nu putem, și din păcate în zilele de astăzi ne confruntăm cu această lipsă acută de forță de muncă…Totul s-a derulat în timp, creșterea a fost treptată, de la un an la altul. Nimic nu se întâmplă peste noapte, mai ales în momentul în care pleci într-un business în contextul în care nu l-ai moștenit de la părinți și ești tu inițiatorul atunci trebuie să îți fixezi foarte bine ideea asta că rezultatele le vei culege în timp, în ani de muncă”.

Produsele Vrâncioaia se găsesc și pe rafturile marilor magazine

Cu un număr de 6 angajați, producătorul din Neamț produce undeva la 300-500 de borcane de dulceață și zacuscă pe zi. La fiecare sortiment, atât la dulceață, cât și la zacuscă există și produse de top.

“Avem o mână de angajați. Suntem o societate mică. Producem în jur la 300-500 de borcane pe zi. Avem contracte cu două lanțuri de supermarketuri, cu magazine tradiționale cu specific. Inițial am avut și magazinele noastre, punctele noastre de desfacere, două puncte fizice și unul online, dar am renunțat și mergem pe distribuție. Avem drept colaboratori băcănii, magazine cu specific tradițional, ne găsiți și la standul cu produse tradiționale atestate al hipermarketului Auchan, am și exportat.

La fiecare sortiment, atât la dulceață, cât și la zacuscă există produse de top, de exemplu din 12 dulcețuri sunt 2-3 care se vând mai bine decât celelalte. Dulceața de cireșe amare și cea de nuci verzi se vând foarte bine. Am început acum și cu dulceața de trandafiri, am găsit în sfârșit un colaborator serios pe partea de petală, care să-ți dea o petală autentică, proaspătă, care să ajungă în condiții bune la tine. La fel și la zacuscă, din 5 sortimente pe care noi le facem, zacusca clasică de vinete, cea de ghebe și chiar și cea de pește sunt cele mai căuate”, a spus femeia din spatele afacerii Vrâncioaia.

A renunțat la magazinul online din cauza transportatorilor

Proprietara Vrâncioaia susține că a renunțat la magazinul online din cauza firmelor de curierat care nu protejau borcanele: “Magazinul online a mers, chiar la un moment dat era foarte solicitat, dar era foarte mult de muncă, am avut o dezamăgire și din partea firmelor de curierat care nu protejau marfa, era izbită, trântită, deteriorată, spartă, returnată și atunci am renunțat. A rămas un simplu site de prezentare și atât. Chiar am simțit lipsă de respect din partea transportatorilor. După ce muncești, după ce le ambalezi, le pui în fel și fel de pachețele și pachețele și cu toate acestea erau izbite și ajungeau sparte, returnate, plăteai transportul dus-întors al unui produs”.

Aceasta mai spune că un borcan de dulceață sau de zacuscă costă în medie 10 lei: “Un borcan de dulceață costă în jur la 10 lei, mai mult sau mai puțin. La fel și zacusca – cea mai scumpă este zacusca cu pește la 11 lei”.

Atestatul de produs tradițional a ajutat-o să capete încrederea inițială a consumatorului

Valentina Lungu consideră că eticheta de produs tradițional reprezintă un reper pentru consumatori și în același timp stârnește și o anumită curiozitate.

“Atestatul de produs tradițional este ca o bulină adusă produsului, un semn de respect. Au fost momente când chiar au fost căutate produsele tradiționale, până și pe site-ul nostru. Era un reper: hai să căutăm un produs tradițional pentru că știai exact că e un produs natural, altfel decât ceea ce se vinde pe piață. Am căpătat încrederea inițială a consumatorului că după aceea încrederea o dai prin calitatea produsului. Îi stârnește curiozitatea celui care cumpără pentru că la urma urmei produsul ăsta a trecut prin niște comisii, a fost analizat, nu a primit oricum așa atestarea”, crede aceasta.

Potrivit producătoarei din Neamț, procedeul de obținere a atestatelor a fost unul destul de dificil, cea mai grea parte fiind cea care vizează istoricul rețetei. Pe de altă parte, aceasta spune că s-a bucurat de sprijinul autorităților din domeniu.

“A fost greu cu atestarea, dar în niciun caz nu s-a întâmplat așa cum am mai auzit că îți pune cineva bețe în roate, am avut sprijinul Direcției Agricole de la noi, am avut sprijinul celor de la minister. În schimb am avut de muncă, am stat mult la bibliotecă și am studiat, am căutat, am citit, nu a fost ușor să plec câteva ore de acasă și să stau acolo să răsfoiesc neștiind exact ce caut în contextul în care încercai să dezvolți și un business, avea și o familie, și copii. Nu e ca atunci când cauți o carte, eu știam că, caut o informație, dar nu știai unde o găsești. Într-adevăr, nu este ușor, dar pentru mine a fost așa ca o satisfacție pentru că am citit tot felul de lucruri din trecut, m-am întors așa în trecut, mi-am întins o masă cu cărți și apoi tot găseam de la fotografii până la tot felul informații, tradiții, a fost o experiență plăcută, pentru mine cel puțin.

M-aș mai întoarce, mai am câteva produse de atestat, mi-aș dori și aș putea pentru că chiar sunt autentice, tebuie să mă întorc în fondul de carte și să încerc să caut informații pe partea asta de caracterizare a produsului și istoricul lui, acolo e mai greu, că în rest, analize făceam și înainte . Și de la direcțiile agricole te ajută, poți să pui întrebări, important este să ai o comunicare foarte bună, trebuie să ai curajul să întrebi și ți se răspunde. Eu chiar i-am simțit lângă mine, nu am simțit bețe în roate, erau riguroși pentru că asta era legea și trebuia respectată”, povestește Lungu Valentina.

Produsele tradiționale Vrâncioaia sunt tradiționale, dar nu BIO

Fondatoarea Vrâncioaia spune că își procură legumele și fructele numai de la producători direcți cu care lucrează de mult timp și deja le cunoaște marfa. Chiar și așa, ea spune că nu poate fi vorba de produse bio, ci de produse naturale.

În timp ne-am format colaboratori, sunt producători direcți, țărani de-ai noștri. Pe partea de fructe de pădure colectăm, sunt oameni care efectiv merg la pădure, burețari le spunem noi, care vin la poartă seara și îți aduc fructele. Pentru zacusca de pește, peștele este luat din iazuri, avem colaboratori de aici din zonă și vine proaspăt. Dacă nu cumperi direct de la producători nici nu îți iese. Am fost pusă în această situație, căutam o ceapă anume, nu am găsit-o și am luat o alta doar pentru un lot mic și nu-ți iese pentru că nu se înmoaie, și ea trebuie să aibă acolo o textură. Ceapa noastră este într-un fel, ardeiul e mai cărnos, îți iese și pe cantitate altfel, și gustul e mai dulce. Interesul tău este să iasă bine.

Nu vorbim însă de produse bio. Ca să faci o dulceață bio ar însemna să folosești un zahăr bio, hai să încercăm să fim sinceri cu piața și cu noi înșine ca să nu ne păcălim. În schimb naturale sunt, nu folosim aditivi, le fierbem în cantități mici, avem grijă ca produsul să fie de calitate, la urma urmei facem o dulceață sau o zacusă cum ți-o făceai acasă, sunt exact rețelele pe care le foloseam eu înainte în bucătăria mea. Fierb doar 5 kilograme de fruct, adică nu cantitate mare, ca să iasă un produs optim”, a declarat Valentina Lungu.

Afacerea Vrâncioaia a depășit așteptările inițiale

“Pot spune că business-ul și-a atins un punct neașteptat, l-a depășit cu mult pe cel prevăzut. Și încă pot să mai dezvolt, putere să am și sănătate și o mână de ajutor. Am o satisfacție din toate punctele de vedere, și de suflet și materială, și aprecierile care au venit din piață. Chiar au fost zile când mă sunau oamenii și e mare lucru, de asemenea am primt și aprecieri din partea unor persoane de la care nu m-aș fi așteptat, nu m-aș fi gândit că produsele mele au ajuns acolo și că au fost gustate, apreciate de persoane importante, cunoscute, care m-au căutat și au vrut să mă cunoască. A fost o surpriză când m-am trezit la poartă cu ei.

Pleacă mulți la drum, dar nu știu câți ajung la capăt pentru că e greu, implică foarte multă muncă. Dacă cineva vede doar partea materială și vede că te dezvolți nu e așa pentru că implică foarte multă muncă, zile lungi și câteodată grele. Important este tonusull său și să gândești pozitiv. Eu cred că modul în care privim lucrurile este foarte important. Dacă vezi un sac de morcovi și te plângi că ai de curățat atâta morcov e rău, dacă te gândești că îl termini într-o oră și după aceea poți să faci și alte lucruri e bine. Peste 90% din ceea ce ni se întâmplă în viață ține de atitudinea noastră”, susține Valentina Lungu, proprietara Vrâncioaia.