Clienți păcăliți cu etichete înșelătoare! Sigla „Produs în România”, folosită pe produse de import. Un producător autohton dă totul în vileag
Consumatorii autohtoni au început în ultimii ani să se orienteze din ce în ce mai mult către produsele românești. Unii producători au sesizat tendința pieței așa că au găsit o „soluție” deloc onorabilă de a se adapta la cerințele clienților: etichete mincinoase. Astfel, s-a ajuns la utilizarea înșelătoare a siglei „Fabricat în România” pentru a păcăli consumatorul că respectivul produs este românesc, când în realitate este importat.
Românii, orientați spre produse autohtone
O tendință accentuată a consumatorilor români, în ultimii ani, a fost reorientarea spre produsele autohtone. Așa că unii producători au identificat o oportunitate de a-și spori vânzările printr-o înșelătorie de zile mari, utilizarea abuzivă a siglei „Produs în România”. Aceasta apare pe produse importate sau cu ingrediente din afară, amestecate și ambalate în România pentru a da impresia unui produs 100% autohton.
Un producător român a decis să dea totul în vileag și să atragă atenția consumatorilor asupra detaliilor care trădează strategia mincinoasă care poate fi catalogată într-un singur fel, escrocherie!
”Recomand tuturor românilor să cumpere și să mănânce românește. Mare atenție însă, nu vă lăsați păcăliți niciodată de sigla ”Produs în România”. Citiți cu atenție eticheta, doar ea vă poate indica dacă respectivul produs a fost făcut în România, sau dacă nu cumva este adus din afară și eticheta pe care respectivul producător o folosește este mincinoasă. Dacă pe etichetă nu scrie produs în Oltenia, în Maramureș, în Moldova, în Ardeal, o localitatea din zona respectivă, sau ingredientele luate dintr-o localitatea din România și produsul finit realizat tot într-o localitatea din România, atunci produsul respectiv nu este făcut la noi în țară și nu folosește nici măcar ingrediente autohtone. Nu vă lăsați păcăliți, citiți eticheta”, a declarat pentru Super-Hrana.ro Bibiana Stanciulov, directorul general al companiei Sonimpex Topoloveni.
Produse românești cu materie primă din China
Pentru ca un produs să fie autentic conform etichetei, adică produs în România, trebuie să aibă două elemente distincte: ingredientele folosite trebuie să fie achiziționate de la producătorii români, iar obținerea produsului finit să se facă într-o localitatea de la noi din țară.
”Nu poți să consideri că faci un produs românesc pe care îl poți vinde ca atare, dacă aduci materie primă, uneori prefabricată din afara țării: China, India, Liban, Libia sau mai știu eu ce alte state din lume.Este o situație reală, practicată, iar produsele respective ajung pe rafturile magazinelor. După ce că aduc materia primă din altă țară și o ambalează la noi, mai adaugă și nu știu câți alți zeci de conservanți, aditivi, arome și mai știu eu ce alte substanțe deloc sănătoase. De parcă toate astea nu ar fi de ajuns îi mai lipesc și o etichetă pe care scrie cu litere mari să vadă tot românul, ”Produs în România”. Nimic mai greșit. Așa apar pe piață dulcețurile cu gust de căpșuni la un preț ce nu depășește 5 lei și dacă nu citești eticheta pleci acasă cu un borcan plin de chimicale pe care apoi îl dai copilului”, ne-a explicat Bibiana Stanciulov.
Analizați ambele etichete în cele mai mici detalii
Nu vă încredeți în cuvântul producătorului, citiți eticheta în cele mai mici detalii, doar așa vă puteți da seama dacă ingredientele înscrise pe etichetă sunt cele căutate într-un produs pe care urmează să îl consumați.
Altă strategie înșelătoare utilizată de anumiți producători este folosirea denumirilor specifice unor produse tradiționale românești când de fapt preparatele sunt produse în străinătate. Dacă denumirea înșelătoare este scrisă cu caractere mari pe fața etichetei, provenineța este menționată cu fonturi mici, pe spatele etichetei unde sunt trecute și ingredientele.
Astfel, consumatorii trebuie să analizeze ambele etichete, cea de pe fața și spatele produsului pentru a evita să fie păcăliți
”Produsul românesc este produsul care are ingrediente românești, este procesat și ambalat în România. Să nu credeți niciodată pe nimeni pe cuvânt, verificați eticheta. Este elementul care reflectă adevărul. Ceea ce noi scriem pe etichetă ne asumăm și putem demonstra cu certificate, acreditări și analize, nu știu dacă același lucru îl poate face și producătorul care aduce materia primă din altă țară și spune că face un produs românesc”, ne recomandă Bibiana Stanciulov.
Așa arată eticheta unui produs autentic românesc
Trasabilitatea produselor
Eticheta produselor obținute de compania Sonimpex Topoloveni este completă, conține ingredientele și proporția în care acestea se regăsesc în produsul finit, indicații de păstrare, dar și elemente legate de zona de proveniență a ingredientelor folosite la obținerea dulcețurilor și conservelor de legume.
”Pentru a fi cât mai transparenți cu clienții noștri noi avem trecută pe etichetă și trasabilitatea produsului. Știm exact de unde cumpărăm fiecare fruct și fiecare legumă care mai târziu este transformat în dulceață sau zacuscă. Astfel că fiecare borcan, are trecut pe etichetă, atât fiecare ingredient care se găsește în borcanul respectiv, în procente, cât și trasabilitatea, adică de unde am achiziționat fiecare ingredient din rețetă. Este important ca cel care cumpără să fie cât mai bine informat și să ia decizia de a cumpăra un produs sau altul cunoscând toate elementele care îi pot influența decizia de cumpărare”, a declarat pentru Super-Hrana.ro, Bibiana Stanciulov, directorul general al companiei Sonimpex Topoloveni.