Cum a ajuns avocado să fie „vedeta” dietelor sănătoase?
De câțiva ani încoace, suntem „bombardați” cu informații despre avocado. De la rețetele marilor bucătari și până la sucurile detoxifiante, trecând prin brunch-urile starurilor, el este prezent peste tot. The Guardian a încercat să explice cum s-a ajuns aici.
În anii ’20 ai secolului trecut, avocado-ul era încă un fruct exotic oarecare, denumit pe atunci „para aligatorului”. Dar tot cam din acea perioadă începe ceea ce englezii numesc Californificarea culturii. Mai ales filmele americane sunt responsabile pentru răspândirea acestui fruct în întreaga lume. Și deja în anii ’80 guacamole, de departe cea mai puțin apetisantă formă de prezentare a unui avocado, era deja la mare modă printre adolescenții englezi, alături de gecile de baseball și de șepcile întoarse. Toate beneficiau din plin de inconfundabilul parfum american.
4 miliarde de bucăți vândute în SUA
Totuși, abia în ultimii ani se poate spune că moda avocado a explodat. În Statele Unite vânzările au atins 4 miliarde de bucăți, iar în Europa cererea a început să depășească oferta. Că avocado este la modă ne-o demonstrează până și Instagram-ul: peste 46.000 de postări purtând hashtag-ul „avocado”. E clar că este vorba de ceva mai mult.
Și este. Mai întâi, în ultima perioadă, s-a schimbat sistemul de aprovizionare. Fructele ajung la destinație când sunt încă tari, crude și de nemâncat. Apoi sunt puse la copt, în instalații speciale. „Scopul este să ajungem la o coacere perfectă și am făcut mari progrese în ultimii doi-trei ani. Asta duce la creșterea cererii, pentru că oamenii cumpără mai multe fructe atunci când sunt perfecte”, spune Steve Rudge, manager în cadrul firmei Reynolds, o societate ce distribuie fructe și legume și care a constatat anul trecut o creștere de 30% a cererii de avocado.
Chiar este un super-aliment
Dar simpla coacere perfectă nu este suficientă. De ani buni avocado beneficiază de o campanie de marketing eficientă, care nu se mai limitează doar la filme și care ni-l prezintă drept un „super-aliment”. Și, într-adevăr, el conține cantități însemnate de vitamine B și E, potasiu și proteine.
E drept, aceste fructe au multe calorii, dar consumatorului i s-a repetat suficient de des că nu toate grăsimile sunt rele. În toate formele. De pildă, întorcându-ne la filme, în Hotel Transylvania 2 scenariștii nu uită să-l pună pe Dracula să spună la un moment dat despre avocado că „apparently it’s good fat!”. Glumim ce glumim, dar transmitem mesajul!
Excesul aduce un aport exagerat de calorii
Totuși, Anna Daniels, purtător de cuvânt al British Dietetic Association ține să ne aducă aminte că totul se reduce, de fapt, la o problemă de echilibru. „Oamenii îi urmăresc din ce în ce mai mult pe bloggeri și una dintre consecințe este aceea că au început să adauge avocado cam peste tot. Dar numărul caloriilor poate să crească foarte repede. E bine că oamenii se preocupă de sănătatea lor și e adevărat că puțin avocado pe o felie de pâine cu semințe e o gustare sănătoasă. Dar trebuie avut grijă ca acest obicei să nu devină o obsesie.”
Foto: pixabay.com