-AmbalajeCe și cum cumpărămLegislație

Diferența dintre unt și untar. Dorin Cojocaru, președintele APRIL: Se merge pe înșelarea consumatorului!

În ciuda scandalurilor multiple apărute în mass-media în legătură cu modul eronat în care sunt informați consumatorii cu privire la ingredientele pe care le conțin produsele de pe rafturile magazinelor, apar noi și noi cazuri în care în continuare se urmărește păcălirea, pe față, a cumpărătorului. Este vorba despre untar, un produs vândut ca fiind unt.

Președintele Asociației Patronale Române din Industria Laptelui (APRIL), Dorin Cojocaru, a prezentat, de această dată, pe pagina sa de Facebook și ulterior într-o intervenție telefonică la emisiunea Bucate și vin…din plin cu Cristian Grețcu și Silviu Petcu, de joi – 21 martie, o nouă metodă prin care consumatorii sunt induși în eroare. Este vorba despre așezarea untarului, care nu este altceva decât o specialitate cu unt, pe același raft cu untul propriu-zis, o strategie de marketing care are ca scop nici mai mult nici mai puțin decât înșelarea celui dispus să cumpere.

Ce este, de fapt, untarul?

“Trebuia pus separat. Să pună un carton, un separeu lângă cele două, nu să pui ostentativ untarul lângă unt pentru că diferența este uriașă, se vede și diferența de preț. Există un decret al unei instituții europene care nu îți permite să folosești așa ceva. Ai și regulamente europene care nu îți permit. Au fost atâtea scandaluri pe acest subiect, dar se merge în continuare pe înșelarea consumatorului. Este o copie și de aici se vede intenția de a înșela deoarece și eticheta folosește acea imagine tradițională a untului de dinainte de  1989 și de fapt este o cremă tartinabilă pe bază de unt cu grăsimi vegetale. Legislația îți dă voie să spui pe bază de dacă ai minim 30%. Dacă este cu unt poate să fie sub 30% și poate ajunge chiar și la 2-3%”, a explicat Dorin Cojocaru în emisiunea Bucate și vin…din plin.

Dorin Cojocaru de la APRIL susține că o parte din vină aparține și celor care permit o astfel de așezare la raft în marile supermarketuri: “Eu nu îi înțeleg pe cei care sunt șefi de raioane sau pe managerii de la supermarketul respectiv. Chiar nu poate să pună un carton despărțitor între ele, într-o parte să avem unt pe bază de grăsime animală și în cealaltă parte amestecuri cu grăsimi tartinabile, creme. Nu sunt toxice, dar eu vreau să nu am un incident în cazul în care nu am ochelarii la mine sau să trec în viteză și să văd că e aceeași imagine cu untul și să-l cumpăr în fugă. Eu cred că respectul față de consumator și acest fairplay către consumator ar trebui să fie primordial în comerț”.

Președintele APRIL a mai spus că sunt câteva chestiuni de finețe care trebuie rezolvate în acest domeniu pentru ca, consumatorul să ajungă să cumpere în cunoștință de cauză.

“La noi oricărui procesator care este autorizat i se dă ștampilă ovală, unde trebuie trecut producătorul, procesatorul, distribuitorul. Cei care ambalează, cum este și cazul Untarului, își pun ștampila ovală de procesator. Mai sunt și procesatori, între ghilimele, care de fapt cumpără calup din import, îl porționează, îi pun un ambalaj astfel încât să semene cu un produs tradițional românesc și îl vind în supermarket. Deci, un cumul de înșelătorii. Trebuie lucrat un pic la regulamentul 853, cel care autorizează așa ceva. Domnule, dacă nu ai cumpărat lapte lichid, nu ești înregistrat la APIA la registrul de prim cumpărător, să nu ți se dea aceea ștampilă ovală, să ți se dea altceva de distribuitor”, este de părere Dorin Cojocaru.