De la alțiiÎn spatele etichetei

Guvernul din Polonia a publicat o listă cu firmele ”nepatriote” care aduc lapte din afara țării

Grzegorz Puda, actualul ministru al agriculturii în Polonia, la o fermă de vaci

Lista companiilor ”nepatriote” care aduc lapte din alte țări, adică figurează cu importuri de lapte, a fost publicată de guvernul polonez. Inițiativa, deși nu este una recentă, continuă să facă valuri și figurează într-o analiză DW cu privire la măsurile prin care state precum Polonia sau Ungaria își protejează producătorii autohtoni.

Premierul polonez Mateusz Morawiecki a prezentat zilele trecute ceea ce el a descris a fi „planul pentru zonele rurale“ elaborat de guvernul său, scrie Deutsche Welle, citată de ZF. Acesta va creşte „nivelul de siguranţă al polonezilor în trei direcţii: familie, urban şi rural şi din exterior“. Deci, „să cumpărăm produse poloneze“, a spus Morawiecki la o întâlnire cu fermierii din Silesia. „Vrem să reclădim intervenţia statului în agricultură, ceea ce este necesar pentru stabilizarea preţurilor”, a spus oficialul.

Planurile prevăd consolidarea unora din companiile din sectorul alimentar, un rol cheie fiind rezervat Consorţiului Naţional al Za¬hărului (KSC). Acesta, cu venituri de 390 de milioane de euro anual, a primit acordul autorităţii naţionale de protecţie a concurenţei pentru preluarea a opt companii controlate de stat cu activităţi în înmulţirea plantelor şi animalelor, dar şi în tranzacţionarea de produse alimentare agricole.

În varianta finală, grupul ar trebui să aibă 48 de companii şi să acopere sectoare precum pro¬ducţia şi procesarea de fructe şi legume şi pro¬ducţia de tutun. Presa scrie că guvernul nu vrea să intre deocamdată în sectoarele do¬mi¬na¬te de entintăţi mari cum este cel al laptelui şi cărnii.

De asemenea, grupul s-ar putea îndrepta şi spre piaţa de retail, spre exemplu prin pre¬lua¬rea unor lanţuri de retail, a explicat vice¬mi¬nistrul activelor statului Artur Sobon. Dacă ar face acest lucru, spun analiştii, ar alege lanţuri mai mici, regionale, care includ francize sau reţele de proprietari de magazine care coo¬perează între ei. Planul include, de asemenea, maj¬orarea subvenţiilor pentru combustibil şi prioritizarea agriculturii organice, tradiţionale şi regionale.

În urmă cu peste un an, ministerul Agriculturii din Polonia publica o listă a firmelor care figurează constant cu importuri de lapte din alte țări UE. Pe lista guvernamentală s-au aflat 12 nume grele ale industriei laptelui (între care Mlekovita, OSM Piątnica, OSM Giżycko and Polmlek), iar cele mai multe importuri proveneau din țări precum Cehia, Germania, Slovacia sau Lituania. Guvernul a considerat că această practică ”limitează vânzările de lapte din fermele poloneze”.

În plină pandemie de Covid, ministrul agriculturii poloneze și-a argumentat decizia ca fiind una în sprijinul celor care vor să sprijine producătorii local prin conștientizarea consumatorilor cu privire la situația companiilor care importă lapte în loc să îl achiziționeze de la fermierii locali care asigură securitatea alimentară națională. ”În condițiile pieței libere europene, sigur că nu există nicip încălcare a legii, dar se ridică un semn de întrebare cu privire la patriotismul economic al acestor entități”, a spus în aprilie anul trecut ministrul polonez.

Ca răspuns la publicare listei pe care apăreau, mai multe companii au reacționat imediat. ”În luna ianuarie, un procent de 4% din exporturile noastre a echivalat cu valoarea importurilor făcute. Această situație nu cred că ne face să nu fim patrioți”, a spus Szczepan Szumowski, șeful companiei OSM Giżycko.

O mare cooperativă, prezentă de asemenea pe lista ”nepatrioților”, OSM Piątnica, a anunțat că folosește în proporție de 97,3% lapte provenind din fermele poloneze, iar restul de 2,7% este lapte bio din Lituania, acest tip de produs fiind greu de găsit pe piața poloneză.

Nu doar ministrul agriculturii poloneze a făcut un pas curajos pentru susținerea producătorilor locali. Guvernul a lansat și o campanie națională ”Alege 590 – Sâmbăta pentru Polonia” prin care consumatorii sunt încurajați să aleagă produsele care au în codul de bare numărul ”590” care indică dacă un producător este înregistrat sau nu în Polonia. Măsura a fost dezbătută intens întrucât înregistrarea unui producător în Polonia nu înseamnă neapărat că acel producător chiar produce local, astfel că recomandarea oficială a inclus și verificarea țării de origine de pe eticheta produselor cumpărate.