Demarăm “REDESCHIDEȚI HORECA!” – o campanie pentru susținerea ospitalității românești!
REDESCHIDEȚI HORECA! – o campanie de susținere a ospitalității românești! Platformele FOOD-RETAIL.RO și SUPERVINURI.RO, cu susținerea AGROINTEL.RO demarează o campanie pentru susținerea sectorului Horeca și redeschiderea structurilor care activează în industria ospitalității, în condițiile dezastrului provocat de limitarea funcționării acestora. REDESCHIDEȚI HORECA! este apelul pe care îl facem către autorități, cu atât mai mult cu cât venirea toamnei nu va mai permite funcționarea teraselor și sute de mii de angajați sunt în pericol de a-și pierde slujbele.
40.000 de operatori horeca activează în acest moment în domeniul ospitalității, cu un număr total de angajați de aproximativ 400.000. Dar măsurile restrictive din cele 5 luni de pandemie au însemnat pierderi colosale nu doar pentru Horeca, ci și pentru economia țării per ansamblu. Horeca reprezintă 10% din forța de muncă privată a României. Potrivit unui studiu comandat de HORA și FIHR, împreună cu organizațiile membre in APT (Alianța Pentru Turism), pe o perioadă de 5 ani, aportul acestei industrii la PIB e de aproximativ 5,07%.
Din moment ce s-a dovedit că deschiderea teraselor de la 1 iunie 2020 nu avut niciun impact în ceea ce privește creșterea răspândirii COVID-19, susținem necesitatea redeschiderii în interior a restaurantelor, tuturor structurilor de cazare și spațiilor de evenimente.
Se impune, evident, stabilirea unui set de reguli și a unei legislații clare în acest sens. Un protocol de măsuri a fost redactat deja de Organizația Patronală HORA, într-o scrisoare adresată primului ministru, Ludovic Orban, scrisoare care, până în prezent, pare că a trecut neobservată.
Astfel, începând din această săptămână, vom publica o serie de articole ce reflectă situația operatorilor din domeniu, mulți dintre ei în imposibilitatea de a-și mai susține activitatea, mai ales odată cu apropierea rapidă a sezonului rece. Și nu mai este mult! Vă invităm să ne urmăriți și să distribuiți materialele noastre.
Sute de angajați în pericol, pierderi colosale în domeniu!
În cele 5 luni de pandemie, 42,7% dintre afacerile Horeca s-au închis ori și-au suspendat temporar activitatea, iar 1,3% se află în insolvență, iar scăderile vânzărilor au fost de până la 75%.
Într-o analiză pe studii de caz, Agrointeligența FOOD & RETAIL a atras atenția asupra situației dramatice industriei ospitalității: „Unele restaurante nu se vor mai deschide NICIODATĂ, altele funcționează PE AVARIE !” La fel se întâmplă și în cazul hotelurilor, a altor structuri de cazare care au restaurante și spații de evenimente, organizatorilor de evenimente. Iată câteva declarații ale antreprenorilor:
“După starea de urgență, nu avea sens să redeschidem restaurantul pentru că nu ne puteam baza pe venituri din cele câteva măsuțe de afară. În plus, trei sferturi dintre clienții noștri erau străini, turiști de la hoteluri din zonă, oameni de afaceri. Chiar dacă va fi permisă redeschiderea în interior, suntem sceptici pentru că e posibil ca oamenii să fie reticenți, să nu mai iasă ca înainte. Sincer vă spun, nu știu ce să fac în actualele condiții. Am deschis o terasă în alt loc, în schimb, dar ce facem de la toamnă?”, Oana Iliescu, proprietar Trattoria Della Nonna.
“În orice altă țară, clienții iau masa în interior și nu se mai întâmplă nimic. Mai bine ținem clienții pe terasă la 35-40 de grade sau dacă plouă cam aia a fost. Tot Horeca are de suferit atunci când clienții, pe bună dreptate, întreabă dacă există o posibilitate să aibă macar o umbrelă deasupra capului, să nu le plouă în farfurie. Nu contează că proprietarii si-au investit banii în localuri, nu contează că în spatele lor sunt furnizori care depind de activitatea locațiilor, nu contează că rămân familii concediate și astfel de exemple pot continua”, Dragoș Panait, coproprietar Red Angus Steakhouse.
“Din locațiile familiei mele – Zexe (ante pandemie erau trei restaurante și un spațiu de evenimente, n.a.) doar Zexe Sofia funcționează, având terasă și un public fidel. Cât privește Amalgam, fiind la început, neavând un public fidelizat, și neștiind cât durează pandemia, familia a considerat că e mai bine să îl închidă definitiv. S-a pierdut, într-adevăr, investiția (100.000 euro), dar s-a considerat că e mai bine așa decât să riscăm să nu-și revină piața”, Ana Consulea, Zexe.
“Am pus restaurantul în vânzare, afacere de 10 ani și acum funcțională. Dar nu mai mă pot ocupa de el. Poat, pe viitor, când lucrurile vor începe să-și revină, ar putea fi o oportunitate pentru cineva cu vizune. E greu să construiești un business de la zero. Nimeni nu stă pe roze în acest moment”, Ioni Mânzatu, proprietar The Beers.