Ștefan Pădure, APAR: Trebuie folosite mijloacele europene pentru a susține producătorii români
Ștefan Pădure, președintele Asociației pentru Promovarea Alimentului Românesc (APAR), prezent recent la discuțiile din cadrul panelului “Alianța producătorilor alimentari cu retailerii și consumatorii”, de la Bucharest Food Summit, susține că România trebuie să folosească instrumentele puse la dispoziție de Uniunea Europenă, la fel cum fac și celelalte țări membre, pentru a facilita accesul producătorilor români la buzunarul consumatorilor.
“Prin înființarea Agenției pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare și dacă decidentul public, în sensul de administrație, va înțelege că trebuie folosite mijloace europene pentru a susține producătorii români și să nu încerce să introducă emoționalul în această problemă foarte serioasă, să nu mai ajungem la cazurile și derapajele care au fost la Legea 150, să vedem care sunt instrumentele, să vedem cum se aplică, să ne uităm la vecinii noștrii, și în momentul acela vom putea să facem din produsul alimentar românesc un motor al creșterii economice, și nu numai un motiv de mândrie națională. În schimb, trebuie să avem maturitatea să ascultăm părțile legitime sau pe cei care vin cu propuneri concrete, coerente, bazate pe bune practici europene și nu să ne învârtim în jurul cozii cu acealeași măsuri că trebuie să facem, trebuie să dregem. Trebuie să ne uităm la ce fac alții și să facem și noi, până inventăm (…). Investițiile în infrastructură, în fabrici, în capacități de producție, să le facem ca o consecință firească a cererii de piață. Dacă nu mai plecăm de la producem și vedem după aceea unde vindem, ci de la generăm piață și după aceea facem capacități de producție, lucrurile pot evolua în direcția bună. Altfel, vom rămâne în aceeași dezbatere pe care o avem de 30 de ani, în care spunem că supermarketul ne ia banii, ba ca procesatorul are cea mai mică marjă (…). Să folosim instrumentele puse la dispoziție de Uniunea Europeană pentru a facilita și accesul producătorilor români sau producătorilor mai mici, locali la buzunarul consumatorului”, a declarat Ștefan Pădure pentru food-retail.agrointel.ro.
Ștefan Pădure a explicat de ce în România la acest moment nu există încă o alianță între producător, retailer și consumator: “O asociere a celor trei părți trebuie să fie un act de voință, acest lucru este o normalitate în toate statele din Uniunea Europeană și de cele mai multe ori la baza acestor alianțe stau organizațiile interprofesionale, de la producător, procesator, distribuitor, retailer, cu finalitate la consumator. Toate acestea se fac în folosul consumatorului. De cele mai multe ori, aceste asocieri se fac pe filieră de produs, acolo unde sunt probleme specifice, pentru că problemele de la legume nu seamănă cu problemele de la carne sau cu cele de la lapte. Există modele în afară, dar din păcate la noi s-a întreținut un scandal și o antagonizare a producătorilor cu procesatorii și cu retailul, atât din partea mediului asociativ cât și din partea oamenilor politici pentru a se diviza aceste segmente care trebuie să lucreze împreună pentru a putea introduce anumite îngăduințe pentru unii sau pentru alții, urmate de anumite obligații(…). Experiența trebuie să o preluăm de la Uniunea Europeană, și acolo, pe aceste segmente, între producător, retail și consumator, deci în această relație, Comisia Europeană, pentru a suplini bugetele uriașe de marketing pe care le alocă multinaționalelor, a făcut instrumente prin Programe de Dezvoltare Rurală. Și există și la noi, dar din păcate nu au fost aplicate, dar sperăm să se aplice acum Măsura privind calitatea și promovarea produselor agroalimentare, care are ca scop exact întărirea colaborării pe filieră de produs. Deci, soluții sunt și trebuie să ne uităm în altă parte.”