Cum a ajuns ANPC să aibă curajul să închidă magazinele marilor retaileri
Comisarii de la Protecția Consumatorilor au controlat Auchan, Mega Image, Cora, Lidl, Penny, Profi și Carrefour chiar și zona alimentară de la Ikea și au dispus sancțiuni dure în urma neregulilor descoperite. Toate aceste controale au fost realizate într-o singură lună. Nu a fost ocolită și o piață – La Cocoș din Ploiești, unde activează și un supermarket românesc deținut de familia Nica.
Probabil cea mai activă și curajoasă agenție guvernamentală din România este la acest moment Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Aflată practic în moarte clinică de prin 2011, când a fost înlocuit Constantin Cerbulescu, Protecția Consumatorilor a fost o instituție timidă, protectoare cu drepturile marilor companii și fără rezultate notabile. Nici măcar curajosul Horia Constantinescu, finul lui Adrian Năstase, nu a avut mari realizări în anul când a condus autoritatea din 2019 până în 2020.
Trezirea la viață a ANPC a început pe 1 martie, atunci premierul Florin Cîțu îl numeai la conducerea ANPC pe Claudiu Daniel Dolot. De profesie bancher, a condus mai multe filiale de bănci germane din Caraș-Severin în ultimele două decenii, el a fost propunerea asumată de Marcel Vela, președintele filialei PNL din Caraș-Severin.
Relația de amiciție între Dolot și Vela a început la mijlocul anilor 2000, când Vela intra în politică și își deschidea conturi la Reiffesisen Bank din Caraș-Severin, filială condusă atunci de Claudiu Dolot. Între timp, actualul șef a mai condus filialele bancare ale fostei Volksbank și BCR.
Vară timidă, luna septembrie fixată pe energie
Numirea lui Dolot a părut să fie o altă numire pe pile, mai ales că în primăvară, ANPC nu a anunțat mari rezultate. „Sincer nu credeam că o să ne trezim la viață. Ni se părea un om blajin, calm, exigent, dar care nu va avea niciodată curaj să închidă marile magazine, supermarketurile și hypermarketurile din București. Aș fi pariat că va fi un mandat liniștit”, ne spune un inspector din ANPC care se află în instituție încă din mandatul lui Constantin Cerbulescu (2009-2011).
A urmat vara, iar tradiția ANPC de a se face că lucrează a continuat. S-au anunțat controale pe litoral, organizarea celebrului Comandament de pe Litoral, dar rezultatele erau modeste. Amenzi mici aplicate, nereguli mici descoperite.
A venit toamna, și odată cu luna septembrie a venit și creșterea tarifelor la energie electrică. ANPC a avut curajul să sancționeze două-trei firme, le-am menționat și numele – fapt rar în istoria ANPC. Dar, la nivelul celor 200 de companii care distribuie energie electrică și gaze după liberalizarea pieței, acțiunile ANPC au părut un foc de paie. Mai mult, Protecția Consumatorului nu s-a atins de marii distribuitori, cei care câștigă cel mai mult din majorarea tarifelor.
Numirea de la sfârșitul lui septembrie
Pe data de 28 septembrie, Florin Cîțu mai ia o decizie care părea că va rupe micile aripi de acțiune ale ANPC. Îl numește în funcția de vicepreședinte al instituției pe Mihai Culeafă, fost deputat PNL de Ilfov în mandatul 2016-2020.
Puțin cunoscut, Mihai Culeafă a fost unul dintre cei mai bogați parlamentari din mandatul trecut, având mai multe terenuri în Pantelimon, Ilfov, Brașov și Constanța; două vile în Pantelimon, una în Constanța și una în Brașov; dar și economii de aproape 200.000 de euro. În ultima declarație de avere, de la finalul mandatului de deputat, acesta a trecut că a primit 150.000 de euro în urma unui contract de închiriere cu firma Privileg Catering SRL, firmă deținută de Anca și Călin Mitu. Firma Privileg deținute centrele de evenimente și nunți Colonial Cernica (aceasta ar fi cea închiriată de la Mihai Culeafă) și Cortina Garden din Corbeanca.
Mihai Culeafă este nașul lui Marian Petrache, președintele PNL și al Consiliului Județean Ilfov și deține de mai mulți ani funcția de președinte al PNL Pantelimon, calitate în care a candidat pentru funcția de primar în iunie 2016.
Însă, numirea fostului deputat nu a rupt aripile de acțiune ale ANPC, ba din contră.
Și a venit octombrie, noiembrie
Pe 2 octombrie, ANPC dădea buzna la Athenee Palace Hilton și la încă un hotel de lux din Capitală și împărțea amenzi pentru condițiile în care hrana era ținută și preparată. Agrointeligența FOOD&RETAIL vă prezintă în ultima parte a acestui material lista completă a neregulilor descoperite de ANPC în luna octombrie.
Pe 13 octombrie, comisarii de la Protecția Consumatorului București descopereau că mai multe magazine ofereau clienților oțet contrafăcut. În magazine ale marilor lanțuri de retaileri Penny, Carrefour, Kaufland, Auchan și Cora au fost descoperite astfel de probleme. S-a dispus măsura de oprire temporară de la comercializare pentru celelalte loturi de produse de același tip.
Pe 14 octombrie, „lovitura” o dădeau comisarii de la Protecția Consumatorului din Timișoara. Magazinul Auchan din oraș era amendat și îi era interzisă să mai comercializeze pește proaspăt până nu igieniza acest departament.
Pe 22 octombrie, comisarii buzoieni ai instituției descopereau oțet falsificat la doi producători din Buzău. Activitatea acestora era oprită.
Pe 29 octombrie, comisarii ANPC au efectuat o serie de verificări ale modului în care este respectată legislația în vigoare, în domeniu, la cele 4 puncte de lucru din această zonă ale S.C. România Hypermarche S.R.L. (Magazinele Cora). S-au aplicat amenzi contravenționale în valoare totală de 120.000 lei și s-a propus de închidere a unității pe o durată de cel mult 6 luni pentru Cora Pantelimon și Alexandriei.
Pe 1 noiembrie au fost verificate patru magazine Auchan din Capitală. În urma controlului, au fost înregistrate abateri importante, care au dus la amenzi contravenționale în valoare totală de 102.000 lei și dispunerea unor măsuri complementare. Printre care s-a mai propus închiderea a unității pe o durată de cel mult 6 luni pentru toate cele 4 unități.
Pe 2 noiembrie, Protecția Consumatorului verifică patru dintre cele mai mari magazine ale lanțului Mega Image (Piața Domenii, Bulevardul Ion Mihalache, Piața Sudului și unul dintre punctele de lucru de pe Șoseaua Colentina). În urma controlului, au fost înregistrate nereguli grave, care au determinat aplicarea de sancțiuni contravenționale, în cuantum total de 93.000 lei și dispunerea unor măsuri complementare importante.
Pe 3 noiembrie, ANPC a mers în control la supermarketurile Rewe Romania SRL (magazinele Penny), Profi Room Food SRL, Lidl Discount SRL și Carrefour Romania din halele centrale din Ploiești. Au fost depistate diverse abateri de la prevederile legale și cărora li s-au aplicat 12 amenzi contravenționale, în valoare totală de 180.000 lei. S-au oprit de la comercializare produse și s-au închis raioane.
Pe 4 noiembrie, comisarii au verificat trei magazine Ikea din București, zona alimentară. S-a sancționat contravențional operatorul economic, cu amendă în valoare de 20.000 lei și au dispus închiderea temporară a unui magazin și s-a propus închiderea pentru cel mult șase luni a unui magazin.
„Constat cu tristețe că întâlnim încă astfel de situații, așa cum sunt cele prezentate în ultimele zile, deși am alocat mult timp consilierii și prevenției operatorilor economici. De aceea, manifestăm toleranță zero față de abaterile de la lege și verificăm permanent dacă normele sunt respectate. Așa cum i-am obișnuit pe cetățeni, ANPC își face datoria pentru a apăra sănătatea și drepturile consumatorilor. Controalele vor continua pe această temă”, a anunțat Claudiu Dolot, președintele ANPC.
Cum se apără supermarketurile
Agrointeligența FOOD&RETAIL a stat de vorbă și cu reprezentanții a două supermarketuri. Nu au negat neregulile, doar că spun că totul „pare organizat împotriva lor” și că multe dintre nereguli sunt exagerate. Argumentul campaniei împotriva lor a fost repetat de reprezentanții marilor magazine.
Scenariul acestora, fără vreo probă așa cum au recunoscut, este că ANPC sub conducerea lui Dolot atacă mai mult companiile care nu au legături cu Germania, indicând faptul că Lidl și Kaufland au fost evitate de controale. Aici, reprezentanții de comunicare ai magazinelor sancționate încercă să facă o legătură între trecutul lui Dolot de șef de bancă germană și magazinele alimentare din această țară care sunt prezente în România.
De la ANPC ni s-a răspuns doar că aceste variante de conspirații sunt cel puțin la fel de credibile ca și cele cu Bill Gates care stă în spatele vaccinului împotriva Covid-19.
De altfel, la nivel oficial, toate supermarketurile și hipermarketurile au declarat că vor lua măsuri pentru a remedia problemele constatate de Protecția Consumatorului.
„Avem sesizări și reclamații și la Cora, și la Carrefour, și la Mega și la Lidl. Zeci, sute de reclamații pe trimestru, pe lună. În contextul pandemic, și cu atâtea sute de reclamații, ne-am apucat să facem controale în București și acum vom extinde la nivel național. Avem controale de permanență, avem controale pentru verificarea sesizărilor și reclamațiilor”, a spus pentru Europa Liberă, Paul Anghel, directorul general al Direcției Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană din cadrul ANPC.
Lista completă a controalelor și a sancțiunile
Controlul din 2 octombrie la hotelurile de lux din București
Echipe de control de la Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor (CRPC) București-Ilfov au realizat o serie de verificări la unități hoteliere de cea mai înaltă clasificare din Capitală, atât în spațiile de cazare, cât și în cele de alimentație publică.
În urma acestor acțiuni, au fost constatate, la două dintre aceste unități, următoarele deficiențe:
– depozitarea, în blocul alimentar, fără respectarea condițiilor de temperatură recomandate de producător (mai puțin de -18*C), a unor materii prime care urmau să fie utilizate în procesul de fabricație, destinate consumului uman;
– existența în depozit a unor produse alimentare fără a avea precizate elementele de identificare și data limită de consum;
– existența în depozit a unor produse cu data limită de consum depășită;
– constatarea unor modificări organoleptice evidente la produse alimentare destinate consumului uman, aflate în depozit (produse cu suprafață mâzguită, culoare modificată sau miros înțepător de produs alterat);
– realizarea decongelării la temperatura mediului ambiant;
– folosirea unor rastele si ustensile de bucătărie, uzate, rupte, cu arsură în strat gros, depreciate;
– igienizarea precară a spațiilor de lucru, a aparatului de înfoliat și a spațiilor frigorifice;
– lipsa graficului de schimbare a uleiului de prăjire;
– lipsa informării complete referitoare la alergeni si a faptului că produsul provine dintr-unul decongelat;
– utilizarea bureților de sârmă și a coșurilor de gunoi fără capac, în bucătărie;
– prezența insectelor;
– folosirea unor agregate frigorifice cu grătare cu vopsea exfoliată și zone cu multă rugină, chedere rupte, neigienizate, sistem de ventilație neigienizate, cu depuneri grosiere;
– folosirea etichetelor prăjiturilor expuse în vitrină, fără a avea traducere în limba română;
– în camerele destinate cazării s-a constatat: prezența de fire de păr și pete pe așternuturi, precum și existența praf ului pe noptiere și în baie.
Sancțiunile:
Ca atare, cele două unități au fost sancționate de către comisarii CRPC București-Ilfov, cu amenzi contravenționale, în valoare de 35.000 de lei și 1 avertisment și s-a dispus oprirea temporară a prestării de servicii până la remedierea deficiențelor constatate, precum și oprirea definitivă de la comercializare a unei cantități de peste 200 de kg de produse alimentare, în valoare de circa 4.700 de lei.
Controlul 13 octombrie în Penny, Carrefour, Kaufland, Auchan și Cora legat de oțetul contrafăcut
Echipe ale Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor (CRPC) București-Ilfov, au realizat o serie controale în magazine ale marilor lanțuri de retaileri Penny, Carrefour, Kaufland, Auchan și Cora, care au avut ca temă verificarea corelației dintre denumire si compoziție a oțetului existent pe piață.
În acest sens, controalele s-au desfășurat cu prelevări de eșantioane de oțet aflate la comercializare, care au fost analizate în laboratoare. În urma rapoartelor analitice ale acestor probe, realizate în laboratoare omologate din România, precum și ca urmare a analizării contraprobelor în laboratoare din Uniunea Europeană, s-a constatat că unele dintre eșantioanele prelevate din oțetul existent la comercializare pe piața din România, despre care se declară pe etichetă că provine din vin, mere sau vișine, este, de fapt, un produs obținut dintr-o materie primă preponderent diferită față de cea declarată în denumirea produsului.
Ca atare, echipele CRPC(Comisariatul Regional de Protecția Consumatorului) București-Ilfov au verificat existența la comercializare a loturilor din sortimentele de oțet la care, urmare a analizelor de laborator, a rezultat că sunt neconforme și au înregistrat următoarele rezultate:
– A fost oprită de la comercializare cantitatea de 11.500 litri de oțet;
– Au fost aplicate amenzi contravenționale în valoare totală de 20.000 de lei;
– S-a dispus încetarea imediată a acestor practici înșelătoare față de consumatori;
– S-a dispus măsura de oprire temporară de la comercializare pentru celelalte loturi de produse de același tip, aflate la comercializare, existând suspiciunea de neconformitate, până la punerea la dispoziție de către operatorii economici a unor buletine de analiză, care să ateste conformitatea acestora.
Sancțiunile:
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a înaintat rezultatele acestor analize colegilor de la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, în scopul realizării unei notificări în sistemul de alertă alimentară a Uniunii Europene pentru aceste produse, și continuă acțiunile de verificare pe tema acestui produs.
Controlul din14 octombrie la Auchan Timișoara la raionul de pește viu
Raionul de pește viu și proaspăt al unei unități Auchan din Timișoara a fost închis de inspectorii de la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului Timiș (CJPC TM).
Principalele aspecte identificate de către comisarii CJPC TM:
– spațiile în care era depozitat și comercializat peștele viu erau total neconforme, ruginite, deteriorate, cu miros impropriu etc;
– mâncarea gătită era păstrată la temperaturi necorespunzătoare;
– spațiile de preparare aveau alimente murdare, cu diferite improvizații ale sistemelor de alimentare cu energie electrică etc.
Sancțiunile:
Toate produsele neconforme au fost oprite de la comercializare. În plus, agentul economic a primit o amenda în valoare de 40.000 lei și a fost dispusă măsura de oprire a activității de comercializare peste viu și proaspăt.
Controlul din 22 octombrie la doi producători de oțet din Buzău
Au fost controlați doi operatori economici importanți din Buzău, care furnizează oțet atât în marile lanțuri de magazine, cât și unora dintre producătorii de conserve și legume murate din România.
Mai mult, unul dintre ei asigură producția, sub brand propriu, pentru marii retaileri cash & carry care activează pe piață.
În urma verificărilor realizate la Buzău, comisarii ANPC au constatat abateri importante la ambii operatori economici și au aplicat 6 amenzi contravenționale, în valoare totală de 64.000 lei, la care s-au adăugat următoarele măsuri complementare:
– încetarea practicii comerciale înșelătoare
– oprirea temporară a fabricilor și a comercializării produselor
– retragerea de la furnizori a produselor cu parametrii neconformi
– oprirea definitivă și retragerea din circuitul consumului uman a cantității de concentrat de mere cu data durabilității minimale depășită, mai exact expirat din 31.08.2019, care a fost găsită la una dintre cele două fabrici
– s-a propus închiderea definitivă a uneia dintre fabrici și închiderea temporară, pe o perioadă de 6 luni a celei de-a doua
– au fost indisponibilizați peste 2.000 de hectolitri de produs lichid comercializat sub denumirea de oțet.
Principalele abateri constatate de comisarii ANPC au fost:
– Practici comerciale înșelătoare respectiv, nu se menționează pe etichetă prezența acidului acetic, adăugat în procesul de producție
– Activitatea de producție și depozitare se desfășoară în spații necorespunzătoare, neigenizate, fără o temperatură controlată
– Produsele care ajung la comercializare nu respectă condițiile prescrise sau declarate
– Unul dintre producători ambala același produs sub etichete diferite.
– Controalele întreprinse, pe această temă, continuă la nivelul întregii țări, probe prelevate din cantitatea de produs deja indisponibilizată la Buzău, urmând a fi supusă analizelor de laborator.
Sancțiunile:
Activitatea a doi producători de oțet, suspendată de ANPC, după descoperirea produselor falsificate.
Ca urmare a acțiunilor de control întreprinse de comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), pe piața de oțet din România, și a faptului că au fost identificate, în circuitul comercial, produse fasificate, din această categorie, verificările au fost extinse și la producătorii de oțet.
Controlul din 29 octombrie de la Cora București
Echipe de control ale Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor (CRPC) din Regiunea București-Ilfov, coordonate de Vicepreședintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Mihai Culeafă, au efectuat o serie de verificări ale modului în care este respectată legislația în vigoare, în domeniu, la cele 4 puncte de lucru din această zonă ale S.C. România Hypermarche S.R.L. (Magazinele Cora).
În urma controlului, au fost înregistrate o serie de abateri importante și s-a dispus luarea unor măsuri complementare importante de oprire temporară a prestării serviciului la raioanele cu vitrină asistată la:
– oprirea definitivă de la comercializare și retragerea din consumul uman a tuturor produselor alimentare neconforme identificate în cele 4 magazine
– mezeluri, cofetărie, pește, produse alimentare promoționale – Cora Lujerului
– legume-fructe, gastro, cofetărie, măsline vrac – Cora Pantelimon
– legume-fructe, gastro, cofetărie, brânzeturi și carne vrac – Cora Văcărești ( incinta Mall Sun Plaza)
– gastro – Cora Alexandriei
Alte frecvente abateri de la legislația în vigoare, constatate de comisarii CRPC București-Ilfov la magazinele Cora din Pantelimon și Șoseaua Alexandriei au fost:
– comercializare fructe și legume ca fiind calitatea I, când in realitate acestea prezintă modificări organoleptice de aspect, culoare, consistentă, fiind improprii consumului uman,
– lipsa informării consumatorilor asupra faptului că, la anumite sortimente de citrice, coaja nu este destinată consumului uman,
– comercializarea unor produse cu data limită de consum depășită,
– nerespectarea temperaturii de păstrare a produselor calde, de minimum +60 grade C, la raionul gastro
– nerespectare temperaturii indicate de producători, pentru o serie de produse alimentare,
– utilizarea unor materii prime cu data limită de consum depășită,
– utilizare unor bureți de sârmă și coșuri de gunoi fără capac, în zona de gătire
– existența unor ventilatoare ale agregatelor frigorifice, precum și agregate frigorifice neigienizate,
– existența la vânzare, la vitrina asistată, a unor produse ambalate fără a avea etichete cu data deschiderii pentru a se putea stabili conformitatea acestora
– existența insectelor moarte sub tăvile de expunere din vitrinele asistate
– existența unor depuneri masive de praf pe ventilatoarele agregatelor vitrinei asistate
– absența, de pe etichetele de produs, a mențiunilor prezeneia ingredientelor cu potențial alergen, în produsele preparate în magazine și alte deficiențe de etichetare a produselor realizate în unitate
– prezența unor arsuri de la congelare la produsele congelate sau a unor acumulări de gheață în ambalaj
– lipsa igienizării la vitrinele frigorifice de la raioanele de produse congelate
– utilizarea unor vitrine frigorifice cu rugină, exfolieri ale vopselei, grad avansat de uzură sau în care existau resturi alimentare, acumulări de apă și mucegai
– comercializarea diferitelor tipuri de murături (în oțet), constatându-se faptul că nu se precizează originea oțetului, precum și faptul că acestea sunt prezentate ca murături în oțet, iar în lista de ingrediente se declară acid acetic.
Sancțiuni:
S-au aplicat amenzi contravenționale în valoare totală de 120.000 lei și s-a propus de închidere a unității pe o durată de cel mult 6 luni pentru Cora Pantelimon și Alexandriei.
Controlul din 1 noiembrie în patru magazine Auchan
Controalele întreprinse de echipe de control ale Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor (CRPC) din Regiunea București-Ilfov – coordonate de Vicepreședintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Mihai Culeafă, Directorul General ANPC, Paul Anghel și Comisarul șef al CRPC București-Ilfov, Ionuț Voevozeanu – în zonele alimentare ale magazinelor din marile lanțuri de hipermarketuri au continuat.
Au fost efectuate verificări ale modului în care este respectată legislația în vigoare, în domeniu, la 4 puncte de lucru din Capitală ale S.C. Auchan Romania SA (Magazinele Auchan Titan, Vitan, Militari și Berceni).
Cele mai frecvente abateri de la legislația în vigoare, constatate de comisarii CRPC București-Ilfov au fost:
– comercializare fructe și legume care prezintă modificări organoleptice de aspect, culoare, consistentă, fiind improprii consumului uman (prezență a mucegaiului, grad de coacere neuniform, consistență moale la palpare, exemplare depreciate, lovituri mecanice etc.)
– lipsa informării consumatorilor asupra faptului că, la anumite sortimente de citrice, coaja nu este destinată consumului uman
– comercializarea unor produse cu data limită de consum depășită,
– nerespectarea temperaturii de păstrare a produselor calde, de minimum +60 grade C, la raionul gastro,
– nerespectare temperaturii indicate de producători, pentru o serie de produse alimentare,
– utilizarea unor materii prime cu data limită de consum depășită,
– utilizarea unor bureți de sârmă și coșuri de gunoi fără capac, în zona de gătire, precum și a unor ustensile deteriorate
– utilizarea meselor de expunere a produselor calde fără a fi igienizate corespunzător,
– existența unor ventilatoare ale agregatelor frigorifice, precum și agregate frigorifice neigienizate,
– existența la vânzare, la vitrina asistată, a unor produse fără a avea etichete cu data deschiderii pentru a se putea stabili conformitatea acestora
– la vitrinele asistate conținând mezeluri/brânzeturi/carne refrigerată vrac, carne afumată vrac, rafturile de expunere a produselor de panificație și spațiul de depozitare al produselor de cofetărie, au fost constatate: prezența ruginei, vopsea exfoliată, insecte moarte, fire de păr, zone oxidate, acumulare de apă provenită din nefuncționarea corespunzătoare a agregatelor frigorifice, lichid provenit de la produse din carne ambalată, prezența prafului în strat gros pe rafturi și ventilatoare, prezența de resturi alimentare.
– absența, de pe etichetele de produs, a mențiunilor prezeneia ingredientelor cu potențial alergen, în produsele preparate în magazine și alte deficiențe de etichetare a produselor realizate în unitate;
– prezența unor arsuri de la congelare la produsele congelate sau a unor acumulări de gheață în ambalaj;
– utilizarea unor cântare fără verificări metrologice periodice;
– comercializarea diferitelor tipuri de murături (în oțet), constatându-se faptul că nu se precizeaza originea oțetului, precum și faptul că acestea sunt prezentate ca murături în oțet, iar în lista de ingrediente se declară acid acetic.
Sancțiunile:
În urma controlului, au fost înregistrate abateri importante, care au dus la amenzi contravenționale în valoare totală de 102.000 lei și dispunerea unor măsuri complementare importante, după cum urmează:
S-au retras din consumul uman a tuturor produselor alimentare neconforme identificate în cele 4 magazine
S-a dispus oprirea temporară a prestării serviciului la raioanele cu vitrină asistată la mezeluri, brânzeturi, lactate, coferătie, măsline, pește, carne
Și s-a mai propus închiderea a unității pe o durată de cel mult 6 luni pentru toate cele 4 unități.
Controlul din 02 noiembrie în patru magazine Mega Image din București
Patru dintre cele mai mari magazine ale lanțului Mega Image au fost controlate pentru a se verifica modul în care este respectată legislația în domeniu, respectiv magazinele de la Piața Domenii, Bulevardul Ion Mihalache, Piața Sudului și unul dintre punctele de lucru de pe Șoseaua Colentina.
Cele mai frecvente abateri de la legislația în vigoare, constatate de comisarii CPCMB au fost:
– prezența unor gândaci în zona de comercializare a produselor de patiserie;
– prezența capcanelor destinate rozătoarelor;
– comercializarea de legume, fructe și produse cu modificări organoleptice de aspect, culoare, consistentă, fiind improprii consumului uman
– comercializarea unor produse cu data limită de consum depășită,
– nerespectarea temperaturii de păstrare a produselor calde, de minimum +60 grade C, la raionul gastro;
– nerespectare temperaturii indicate de producători, pentru o serie de produse alimentare;
– tăvile pentru coacerea pâinii prezentau resturi și cuptorul nu era igienizat corespunzător, de asemenea rotisorul și vitrina caldă nu erau igienizate
– la unul dintre raioanele de panificație (cu servire individuală de căre clienți – zona de produse neambalate), s-a constatat: prezența prafului și a pânzelor de păianjen la partea superioară a vitrinelor de prezentare, iar sertarele unde erau expuse produsele prezentau un strat grosier de resturi alimentare, țevile prin care circula lichidul de răcire prezinta oxidare vizibila și depuneri de gheață;
– existența unor ventilatoare ale agregatelor frigorifice, precum și agregate frigorifice neigienizate,
– existența la vânzare, la vitrina asistată, a unor produse fără a avea etichete cu data deschiderii pentru a se putea stabili conformitatea acestora
– la vitrinele asistate conținând mezeluri/brânzeturi/carne refrigerată vrac, carne afumată vrac, rafturile de expunere a produselor de panificație și spațiul de depozitare al produselor de cofetărie, au fost constatate: prezența ruginei, vopsea exfoliată, insecte moarte și înghețate, zone oxidate, acumulare de apă provenită din nefuncționarea corespunzătoare a agregatelor frigorifice, lichid provenit de la produse din carne ambalată, prezența prafului și a altor impurități, în strat gros, pe rafturi și ventilatoare, prezența de resturi alimentare.
Sancțiunile:
În urma controlului, au fost înregistrate nereguli grave care au determinat aplicarea de sancțiuni contravenționale, în cuantum total de 93.000 lei și dispunerea unor măsuri complementare importante, după cum urmează:
– oprirea definitivă de la comercializare și retragerea din consum a tuturor produselor alimentare neconforme identificate în cele 4 magazine;
– oprirea temporară a prestării serviciului la raioanele cu vitrină asistată, vitrinele cu produse congelate, cele cu produse calde, cele cu produse refrigerate, zonele de brutărie din toate cele 4 unități;
– propunerea de închidere a unității pe o durată de cel mult 6 luni pentru toate cele 4 unități.
Controul din 3 noiembrie din Halele din Ploiești, la supermarketuri
ANPC a închis temporar raioane ale supermarketurilor din Ploiești în urma controalele întrerpinse de echipele de control reunite ale Comisariatelor Regionale pentru Protecția Consumatorilor (CRPC) București-Ilfov și Prahova, coordonate de Vicepreședintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Mihai Culeafă și Directorul general ANPC, Paul Anghel. Pe 3 noiembrie 2021, la Ploiești, au continuat cu verificarea modului în care respectată legislația în vigoare la supermarketurile din oraș.
Astfel, au fost controlate 7 magazine aparținând Rewe Romania SRL (Penny), Profi Room Food SRL, Lidl Discount SRL și Carrefour Romania SA.
Neregulile constatate de comisari au fost:
– legume și fructe depreciate calitativ sau nesortate,
– comercializarea unor produse cu data limită de consum depășită,
– nerespectarea temperaturii de păstrare a produselor calde, de minimum +60 grade C, la raionul gastro,
– nerespectarea temperaturii indicate de producători, pentru o serie de produse alimentare, una dintre vitrine fiind chiar spartă, fapt care făcea imposibilă asigurarea temperaturii corecte
– tăvile pentru coacerea pâinii prezentau resturi arse, iar cuptorul nu era curățat corespunzător;
– prezența, sub tăvile unora dintre vitrine a unui lichid de scurgere cauzat de funcționarea defectuoasă a agregatului frigorific,
– în spațiile de producție a pâinii si a produselor de panificație, precum și în laboratorul de cofetărie a fost constatată prezența muștelor,
– sistemul de ventilație era necurățat, prezentând masive depuneri de praf și grăsime
– utiizarea unor rasteluri și a unor tăvi ruginite și deteriorate.
Sancțiunile:
Au fost depistate diverse abateri de la prevederile legale și cărora li s-au aplicat 12 amenzi contravenționale, în valoare totală de 180.000 lei.
S-au adăugat măsuri complementare care au presupus:
– oprirea definitivă de la comercializare și retragerea din circuitul consumului uman a aproximativ 700 kg produse alimentare in valoare de peste 10.000 lei.
– oprire temporară de la comercializare 2,3 tone de produse alimentare, în valoare totală de circa 14.000 lei
– 5 măsuri de oprire temporară a prestării serviciului la raioanele cu vitrină asistată, vitrinele cu produse congelate, cele cu produse calde, cele cu produse refrigerate, zonele de brutărie
– 2 propuneri de închidere a anumitor raioane (panificație, preparate din carne și produse de cofetărie), pe o durată de cel mult 6 luni.
Controlul din 4 noiembrie în trei magazine Ikea din București, în zona alimentară
Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor al Municipiului București (CPCMB) a verificat respectarea prevederilor legale din domeniu, în zonele alimentare ale ambelor magazine pe care operatorului economic Ikea România SA le deține în Capitală. În urma controlului, au fost constatate următoarele deficiențe:
– utilizarea unor vitrine frigorifice care prezentau: zone cu rugină, mucegai, cu acumulări de apă, insecte moarte, resturi alimentare în strat grosier și praf la zona ventilatoarelor;
– de asemenea, strat grosier de praf și grăsime se afla și pe sitele ventilatoarelor din camerele frigorifice de depozitare a fructelor și legumelor, a preparatelor reci din unitatea proprie și a cărnii refrigerate;
– informarea incompletă a consumatorilor la locul de comercializare a produselor provenite din materie primă congelată;
– comercializarea unor produse alimentare fără etichete cu elemente de identificare și caracterizare, precum și fără menționarea datei limită de consum;
– nerespectarea temperaturilor de expunere de minimum + 60 grade, C pentru preparatele calde, respectiv maximum + 8 grade C pentru preparatele reci;
– comercializarea unor produse (supă cremă de ciuperci), în unitatea proprie care, în urma verificării ingredientelor menționate pe etichetă și în fișa tehnică a produsului, a rezultat faptul aceasta provenea din Knorr Supă cremă de ciuperci (amestec de ingrediente pentru supă cremă de ciuperci), iar în lista de ingrediente de pe plic procentul de ciuperci reprezintă mai puțin de 8%;
– utilizarea coșurilor de gunoi fără capac, în zona de gătire.
Sancțiunea
Ca atare, comisarii CPCMB au sancționat contravențional operatorul economic, cu amendă în valoare de 20.000 lei și au dispus:
– oprirea temporară a prestării serviciilor pentru vitrinele asistate la care au fost constatate deficiențele menționate, până la remedierea neregulilor – IKEA Băneasa.
– oprirea temporară a prestării serviciilor și a comercializării de produse în zonele de servire restaurant și cafenea – IKEA Pallady.
– s-a propus oprirea temporară a unității pe o durată de cel mult 6 luni – IKEA Pallady.