Pâinea albă pierde teren în preferințele românilor. A crescut cererea pentru pâine neagră, integrală, cu germeni sau tărâțe
Pâinea albă, alimentul de bază în România a pierdut teren în preferințele consumatorilor autohtoni în ultimul an față de perioadele similare din anii trecuți. Românii au început să se orienteze spre alte produse produse cum ar fi pâinea neagră, integrală, cu germeni sau tărâțe. Cu toate acestea, românii sunt în continuare mari consumatori de pâine, cu o medie de 98 de kilograme pe cap de locuitor.
Românii au scăzut, în medie pe an, consumul de pâine cu aproximativ 2 kilograme. Cifrele anunțate de reprezentanții Asociației Române a Producătorilor și Furnizorilor de Ingrediente din Industria Panificației, Patiseriei și Cofetăriei din România(FEDIMA), în cadrul Adunării Generale a tuturor membrilor Asociației la București, indică o scădere a consumului sub pragul de 100 de kilograme pe cap de locuitor, până la 98 de kilograme consumate anual.
Consumăm peste media europeană
„Românii consumă din ce în ce mai puțină pâine, o tendință confirmată și în ultimul an când s-a înregistrat o nouă scădere, sub pragul de 100 de kilograme, până la 98 de kilograme pe cap de locuitor anual. Motivul contracției nu este lipsa resurselor financiare, pentru că pâinea continuă să fie un aliment mai ieftin pe piața românească. Media europeană, din punctul de vedere al consumului este de 61,5 kilograme pe cap de locuitor anual. Consumatorii autohtoni s-au orientat către alte alimente complementare consumului de pâine”, a declarat pentru Super-Hrana.ro, Manuela Banu, Președintele FEDIMA România.
Piața a continuat să crească
Conform oficialilor FEDIMA, în ultimii 10 ani, în România consumul anual de pâine s-a redus cu peste 10 kilograme pe cap de locuitor, însă valoarea pieței a crescut de la an la an. „Fenomenul se explică prin schimbarea obiceiurilor de consum și reorientarea consumatorilor de la pâinea albă către produsele de panificație cu proprietăți speciale, pâine neagră, integrală, cu germeni sau cu tărâțe”, ne-a mai explicat Manuela Banu.
Orientare spre ingrediente de calitate
Conform rapoartelor FEDIMA România, pâinea albă simplă continuă să rămână în topul preferințelor consumatorilor, în special datorită prețului foarte accesibil. Cu toate acestea, tendința populației este de a se orienta spre ingrediente de calitate.
„Se observă o orientare clară a consumatorilor către produse care sunt percepute ca aducându-le măcar un beneficiu de sănătate, fibre pentru o digestie mai bună, semințe de floarea soarelui, in sau susan pentru aportul de acizi grași, Omega 3 și 6 sau făină de secară pentru compoziția specială în aminoacizi esențiali. Gustul pâinii este, de asemenea, determinant în alegerea sortimentului de pâine dorit. De aceea pâinile cu maiele naturale, cu măsline, ceapă sau alte ingrediente care dau aromă se găsesc pe rafturile hypermarketurilor sau ale magazinelor care țin cont de tendințele de consum”, a mai adăugat Manuela Banu.
Pâinea proaspătă, cea mai vândută
Pâinea proaspătă, artizanală este cea mai vândută, în România, cu o cotă de piață de 66% din piață. Spre deosebire de pâinea ambalată, prețul de vânzare mai mic al pâinii proaspete, neambalate, obținut după reducerea TVA de la 24% la 9% a determinat o creștere a volumelor pentru această categorie de produse.
Piața de morărit și panificație este estimată în prezent la 1.8 miliarde de euro, circa 1 miliard reprezentând piața de panificație și aproximativ 800 de milioane piața de morărit. Potrivit estimărilor patronatelor din industria de morărit și panificație, producția totală de pâine în România se cifrează la 2.2 milioane de tone anual.
35000 de angajați în întreg sectorul
Conform datelor oficiale, se estimează că există aproximativ 5000 de agenți economici înregistrați în industria de panificație și alți 2000 în cea de morărit, numărul angajaților din întreg sectorul ajungând la 35000.
În ceea ce privește piața ingredientelor, fără să luăm în calcul făina și zahărul, se ajunge la o valoare a pieței de 600-650 milioane de lei.